Wyróżnij się i zdobądź nowe projekty! 5 sposobów na to, jak zdobyć zlecenia w branży konstrukcji maszyn.

jak zdobyć zlecenia

Jeśli pracujesz jako konstruktor maszyn, zapewne masz świadomość tego, jak ważne są regularne zlecenia dla Twojej firmy. Tym bardziej, jeżeli jesteś samozatrudniony. Szukanie nowych zleceń może być uciążliwe i czasochłonne. Do tego konkurencja jest spora i wszyscy zajmują się podobnymi rzeczami. Oto 5 sposobów, dzięki którym dowiesz się, jak zdobyć nowe zlecenia w branży konstrukcji maszyn. Bez wychodzenia z domu! Wśród klientów z całego świata!

wyróżnij się i zdobądź zlecenia
Paul Skorupskas on Unsplash

Pokaż kim jesteś i co robisz. Twoja własna strona internetowa.

Posiadanie własnej, profesjonalnej strony internetowej jest kluczowe, bo dzięki niej stajesz się widoczny w sieci dla potencjalnego klienta. Jeśli chcesz, aby Twoja strona stała się generatorem nowych zleceń, powinno się tam znaleźć kilka niezbędnych informacji.

  • Opis firmy i usług – pokaż w czym się specjalizujesz. Przedstaw wachlarz swoich usług i podkreśl jedną z nich, tę kluczową, o której myślisz, że jest Twoją najmocniejszą stroną.
  • Portfolio projektów – pokaż dotychczasowo zrealizowane projekty. Estetycznie wykonane rendery lub fotografie przyciągną uwagę klientów i pomogą im docenić Twoje umiejętności.
  • Formularz kontaktowy – prosta i szybka droga kontaktu z Tobą dostępna z każdego miejsca strony.
  • Dane kontaktowe – nie każdy klient będzie skłonny korzystać z formularza do kontaktu. Ważne, aby potencjalni klienci mieli również łatwy dostęp do innych dróg komunikacji.
  • Opinie klientów – pozytywne opinie to cenny atut, który zwiększa zaufanie do Twojej firmy. Zbieraj je i umieszczaj w widocznym miejscu, a będą pracować na Twoją markę osobistą.
  • SEO – pamiętaj o odpowiedniej optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek internetowych, jeżeli zależy Ci na generowaniu ruchu bezpośrednio z nich. Konkurencja jest spora, więc warto zwracać na to uwagę.

Przekonaj potencjalnych klientów do skorzystania z Twoich usług. Zadbaj o swoje portfolio projektowe, pokazując zrealizowane projekty.

Chcesz, aby Twoje portfolio projektowe przyciągnęło uwagę odbiorców i pokazało, że jesteś profesjonalistą? Zadbaj o kilka istotnych aspektów. Przede wszystkim, Twoje portfolio powinno być estetycznie i czytelnie zaprojektowane, co ułatwi przeglądanie i zrozumienie zawartych w nim informacji. Pamiętaj, że każdy przeglądający jest na innym poziomie zaawansowania technicznego. Dobieraj sposób przekazu tak, aby był zrozumiały dla większości klientów, a pomoże Ci to zdobyć nowe zlecenia.

W portfolio powinny znaleźć się szczegółowe opisy projektów, które udało Ci się zrealizować do tej pory. Dobrym pomysłem jest zestawienie krótkiego tekstu razem z ilustracjami i zdjęciami. Opisując zrealizowane zlecenia, ważne jest, aby skupić się na wynikach i efektach końcowych, które udało Ci się osiągnąć, dzięki swojej pracy. Możesz również dodać swoje spostrzeżenia na temat procesu realizacji projektu, co pozwoli potencjalnym klientom zobaczyć, jakie podejście do pracy preferujesz.

Jeśli chodzi o format portfolio, możesz wybrać różne sposoby jego prezentacji, w zależności od Twoich preferencji i branży. Ja preferuję format galerii na stronie www, ale Ty możesz przygotować tradycyjne portfolio w formie pliku pdf. Możesz też postawić na bardziej nowoczesne rozwiązania, takie jak prezentacja multimedialna.

Do portfolio warto również dodać swoje hobbystyczne prace (jeśli takie masz i są związane z branżą). Cenne są także projekty wykonane w ramach pracy badawczej. To pozwoli pokazać, szeroki wachlarz umiejętności oraz jak kreatywnie podchodzisz do wykonywanej przez siebie pracy.

wyróżnij się i zdobądź zlecenia
Nathan Dumlao on Unsplash

Bądź widoczny dla osób z branży. Jak aktywność w sieciach społecznościowych pozwala zdobyć zlecenia.

Zostawianie wartościowych komentarzy i udzielanie się w dyskusjach na grupach sieci społecznościowych to bardzo dobry sposób na zwiększenie swojej widoczności wśród potencjalnych klientów. Dodatkowo, pozwala Ci to na odświeżanie posiadanej wiedzy oraz zdobywanie nowych kontaktów i możliwości biznesowych. Jeśli chcesz działać w ten sposób, jest kilka spraw, na które warto zwrócić uwagę.

Wybierz odpowiednie sieci społecznościowe.

Weź pod uwagę dwie sprawy – gdzie są Twoi potencjalni klienci oraz czy jest to grupa, w której poruszasz się swobodnie. Nie ma sensu udzielać się w miejscu, gdzie jest tylko mały procent Twojej grupy docelowej. Tak samo bardzo ciężko będzie Ci poświęcać swój czas na aktywność w mediach, których działania dopiero się uczysz (przynajmniej na początku). Zacznij od jednej sieci społecznościowej, a kiedy już będziesz poruszał się w niej płynnie, dodaj kolejną. Miejscem, od którego możesz zacząć jest grupa dla konstruktorów na popularnym serwisie społecznościowym.

Zarejestruj się i rzetelnie uzupełnij swój profil.

Jeśli będziesz sensownie uczestniczył w dyskusjach, prędzej czy później ktoś odwiedzi Twój profil, polubi go lub nawet wejdzie w interakcję zadając pytania podczas bezpośredniej rozmowy. Dlatego warto mieć profil uzupełniony faktycznymi danymi kontaktowymi oraz linkować do swojej strony, gdzie potencjalny klient może już bezpośrednio zapoznać się z twoją ofertą i podjąć kontakt.

Udzielaj się w dyskusjach i sam proponuj ciekawe tematy.

Wykazuj się wiedzą i doświadczeniem udzielając wartościowych odpowiedzi na pytania użytkowników lub komentując inne wpisy. Jeśli aktualnie nie jest prowadzona żadna dyskusja, rozpocznij ją. Pamiętaj o zachowaniu podstawowych zasad pisowni oraz kulturalnym słownictwie – to dzięki różnicom w poglądach z rozmów wypływają wnioski do których ciężko byłoby dojść z ugruntowanym pojęciem w pojedynkę.

Stawiaj drogowskazy.

Jeżeli w dyskusji przewija się temat, którego część już kiedyś opracowywałeś, dziel się tą wiedzą i pokazuj swoje dokonania poprzez linki do strony internetowej lub portfolio projektowego. Twoje dotychczasowe dokonania są najlepszym dowodem na to, że wiesz o czym mówisz i masz doświadczenie w danej kwestii.

Bądź aktywny regularnie.

Media społecznościowe mają to do siebie, że jeżeli chcesz być w nich widoczny, musisz udzielać się regularnie. Wyznacz sobie odcinek czasu w ciągu dnia, w którym codziennie będziesz przeglądał interesującą grupę i udzielał się w niej. Np. 30 minut dziennie. To nieduży wysiłek, a w skali miesiąca daje już 15 rzetelnie przepracowanych godzin. Taka aktywność uczyni Cię widzialnym przez innych użytkowników i zaprocentuje w przyszłości pozwalając zdobyć dodatkowe zlecenia.

wyróżnij się i zdobądź zlecenia
Marvin Meyer on Unsplash

Wymieniaj się doświadczeniem z ekspertami – networking pomaga zdobyć nowe zlecenia.

W branży konstrukcji maszyn bardzo ważną rolę odgrywają relacje między specjalistami. Wymiana kontaktów z innymi konstruktorami to nie tylko sposobność do nawiązania nowych znajomości, ale także źródło pozyskiwania nowych klientów. Dlaczego warto budować relacje z innymi specjalistami w branży?

Po pierwsze, gdy nawiązujesz relacje z innymi ekspertami, zyskujesz możliwość polecania swoich usług zupełnie nowym firmom, które w przyszłości mogą się okazać Twoimi potencjalnymi klientami. Jeśli Twoje usługi zostaną polecone przez zaufanego specjalistę, zyskasz u klienta większe zaufanie i szansę by zdobyć nowe zlecenia.

Po drugie, wymiana kontaktów z innymi specjalistami może przynieść korzyści nie tylko w kontekście zdobywania nowych klientów, ale również podczas realizacji projektów. Możesz nawiązać współpracę z innymi ekspertami, którzy posiadają wiedzę i umiejętności uzupełniające Twoją pracę. Dzięki temu będziecie mogli realizować projekty, których nie bylibyście w stanie realizować w pojedynkę.

W jaki sposób zbudować relacje z innymi ekspertami w branży konstrukcji maszyn?

Najlepszym sposobem jest udział w wydarzeniach branżowych, takich jak targi czy konferencje, gdzie możesz poznać innych konstruktorów oraz pozostałych inżynierów, a także właścicieli firm. Dobrym sposobem jest też aktywność w grupach społecznościowych. Wymieniaj się wizytówkami, zbieraj kontakty od potencjalnych klientów lub współpracowników starając się w krótki sposób przedstawić i wyróżnić kluczową wartość Twoich usług.

Nie czekaj na projekty – znajdź klientów sam! Proaktywne poszukiwanie zleceń w branży konstrukcji maszyn.

Jeśli faktycznie chcesz zdobyć nowe zlecenia bez wychodzenia z domu, nieodzowne będą proaktywne metody poszukiwania klientów. Przynajmniej na początku Twojej drogi, gdy nie masz jeszcze wyrobionej marki i opinii wśród potencjalnych zleceniodawców. Zamiast czekać na oferty, samemu aktywnie szukaj zleceń i oferuj swoje usługi. Czasem wystarczy informacje mailowa, a czasami konieczna będzie wizyta osobista i bezpośrednia prezentacja swoich umiejętności. Dzięki temu dotrzesz do osób, które być może nie miały wcześniej potrzeby skorzystania z takich usług, ale po zapoznaniu się z Twoją propozycją, staną się stałymi klientami.

W poszukiwaniu nowych klientów warto korzystać z różnych źródeł, np. szukać wśród doświadczonych firm z okolicy, w których zawsze istnieje jakaś potrzeba automatyzacji, czy portali z ogłoszeniami. Potencjalne zlecenia bardzo często pojawiają się również w grupach tematycznych sieci społecznościowych. Warto je śledzić i reagować na pojawiające się okazje.

Jak zdobyć zlecenia / jak przerobić zlecenia.

Analizując temat podejmowania nowych projektów zastanawiałem się, ile faktycznie jest osób, borykających się z problemem braku nowych zleceń. Faktycznie jest to jedno z pytań, które najczęściej dostaję w wiadomościach prywatnych. Obserwując z kolei rynek widzę, jak duże jest ssanie na usługi projektowe. W mojej głowie zaczyna kiełkować inne pytanie. Nie, jak zdobyć zlecenia, ale jak je PRZEROBIĆ, żeby dostarczyć projekt zgodny z wymaganiami, o czasie i nie zginąć po drodze z przemęczenia 🙂 ale to już temat na inny wpis.

Co Ty o tym sądzisz? Stoisz po stronie braku zleceń, czy raczej jesteś tak zarobiony, że dziwisz się skąd znalazłeś czas, żeby przeczytać tekst do tego miejsca? Koniecznie daj znać w komentarzu, ciekawi mnie Twój punkt widzenia.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *